crash




Oscarbelönade Crash lämnar ingen oberörd. Vare sig man stör sig på de överdrivna stereotyperna, eller tycker att filmen var rakt igenom ett mästerverk så manar den fram känslor på ett eller annat sätt, vilket gör den grymt lyckad.Det finns verkligen inget värre än likgiltiga filmer utan åsikter, sådana det inte finns något att säga om.

Crash röda, eller enda tråd, är rasism och fördomar. Det som delar på människor och skapar farliga konflikter. Väldigt välgjord film, där till synes onödiga detaljer och scener kommer till pass i slutet där allt vävs samman. 
Trots att filmen innehåller många utdragna scener så är den aldrig tråkig, utan varje scen är intensiv och intressant.

Jag tycker dock att den inte var fullt så provocerande som det sägs. Visst, varje mening genomsyrades av rasistiska skämt och påhopp och ibland blev det lite för mycket. Det kändes som att regissören verkligen ville poängtera att det här var en film om rasism genom att låta allt gå i den riktningen.

Sedan måste jag lägga till att jag under halva filmen grubblade över vart jag hade sett Sandra Bullocks man, och när jag väl kom på det så blev jag en aning spyfärdig. Det är idioten Brendan Fraser, som ödelade sin karriär i samma sekund han bestämde sig för att vara med i Mumien 3. Så, nu har jag förstört er filmlust också. Men om ni kan bortse från den lilla detaljen så har ni en fantastisk upplevelse inför er....


Kommentarer
Postat av: Soraia

Åh, Crash! Var så längesedan jag såg den men den var sjukt bra



Hahaha, jag har inte läst boken; tack och lov! Men den ska ju typ vara en klassiker :O



Jag hade också hört att Atonement var jättespännande, fast den var inte så bra som jag hade förväntat mig. Men helt klart sevärd! :)

2009-02-01 @ 12:28:43
URL: http://twistedtail.blogg.se/
Postat av: Royale with cheese

En riktigt bra film!



Jag kan förövrigt rekommendera "Babel" som är på ungefär samma tema.

2009-02-01 @ 15:35:46
URL: http://royalewithcheese.blogg.se/
Postat av: Moa

Den är riktigt bra!

2009-02-01 @ 18:41:13
URL: http://royalwithcheese.blogg.se/

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0