skillnaden

Jag hatar när folk blandar trovärdighet med realism när det kommer till filmer. En realistisk film är Hotel Rwanda. En trovärdig film är Alien med Sigourney Weaver.

Skillnaden är väldigt enkel och bör inte förväxlas.

Realistiska filmer är sådana som skulle kunna utspela sig i dagens läge, alltså sånt som skulle kunna hända i verkligheten (Hotel Rwanda, dock är den baserad på en verklig historia, men ni förstår min poäng). Trovärdiga filmer är filmer som övertygar dig. Första gången jag såg Alien så bestämde jag mig för att aldrig åka upp till rymden eftersom jag var helt övertygad om att det fanns sådana galna utomjordingar. När en eventuell film fått dig att vrida dig i biostolen av skräck, eller helt enkelt fått dig att tro på vad du ser, så har den fullföljt sitt syfte. Den är trovärdig.

Det är det som skiljer bra filmer från dåliga. En trovärdig film är i teorin bra, hur konstig än handlingen är. Exempel på det är Kill Sin City. Handlingen är helt vrickad och filmen är inte realistisk för fem öre, blod sprutar verkligen inte på det sättet som det gör i filmen. Men eftersom den uppfyller alla mina 6 kriterier (håller historian, dialog, skådespelarinsatser, förutsägbarhet, trovärdighet och underhållning) så är den enligt mig mycket bra och värd att se. Att den däremot inte faller alla i smaken trots trovärdighet är en annan sak.

Kommentarer

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0