världarnas krig - fenomenal film


image211


Okej, Tom Cruise hör från och med nu till en av mina favoriter. Jag har aldrig sett honom vara bättre än han var i den här filmen, och det kan ju även bero på det utomordentligt fantastiska manuset samt en regissör som vet vad han gör. Hörru, Spielberg, Twister blev ingen hit, men världarnas krig är utan tvekan den bästa science fiction filmen jag någonsin sett. Och jag har sett många.

Handlingen är enkel: Efter att några okända varelser från yttre rymden invaderat jorden, så försöker Ray Ferrier göra allt i hans makt för att skydda sin familj.

Sådana här filmer har man sett för mycket av. Det är ingenting nytt, men å andra sidan är det i princip en omöjlighet att producera något som aldrig förr visats. Alien-filmer är uttjatade, men jag kan stolt säga att denna film faktiskt inte har så mycket med aliens att göra.

Ja visst, de kommer till jorden och bestämmer sig för att leka gud, men jag tror främst att fokusen ligger på familjen. Spielberg gör något fenomenalt när han bestämmer sig för att endast visa filmen ifrån Ray Ferriers perspektiv. Det Ray ser, ser vi också. Ingenting annat. Detta är något som få filmer lyckats med; att få publiken att sympatisera med karaktärerna. Men det är också därför som Spielberg är så känd som han är. Han kan magin.

Det här är nog även den första film jag sett som inte har några som helst antydningar till sex. Den handlar bara om en man som vill rädda sin familj från blodtörstiga aliens. Helt klockrent.







UPDATE: Moviezine gav den 4,5. Wow, äntligen tycker vi likadant. Men läs även deras recension här, och om den inte lyckas övertyga dig om att se filmen så lär inget göra det.

Kommentarer
Postat av: surrrau

"kommer till jorden för att leka gud" HAHAHAHA BÄÄÄÄÄÄÄSTA

2008-04-25 @ 20:17:50
Postat av: khadra

Jag såg den filmen när jag var i london, på bio.
Den är femhundra gånger bättre på en stor duk än på tv och jag hatar bio i allmänhet :)

2008-04-26 @ 13:15:02
URL: http://khadra.blogg.se
Postat av: Miss Blue

Vilka superbra recensioner! Personligen var jag väll dock inte så jätteförtjust i Världarnas krig, men å andra sidan är jag nog fel person att bedöma sci-fi filmer. Håller dock med om att det är grymt bra med avsaknaden av sexanspelningar. Bless and ♥

2008-05-01 @ 17:47:08
URL: http://missbluesuperstar.blogg.se

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0