American Psycho




Låt mig presentera en av de mest geniala filmer jag sett. American Psycho psykade ut mig totalt och bara ryktet över att det kommer en andra film gör att jag vill fira med Harry Potter maraton. (Det finns en tvåa, men från ett tjejperspektiv).

Patrick Bateman är en sjukt utseendefixerad kille vars fritid ägnas åt ansiktsbehandlingar och styrketräning. Han gillar att se sig själv i spegeln när han har sex, och har en fästmö som passar in i hans ytliga liv. En typisk, amerikansk snobb. Eller inte.

På nätterna ägnar han sig åt att döda. Allt från horor han plockat upp från mörka gränder till kollegor som går honom på nerverna. Patrick Bateman är mer än en seriemördare, han är en psykopat, den mest underhållande psykopaten du någonsin kommer att se.

Det finns verkligen ingen person som skulle kunnat spela rollen bättre än vad Christian Bale gjorde. Jag är helt mållös, en sådan här sjukt underhållande och genomtänkt film med världens bästa huvudroll har jag inte sett på väldigt länge. Jag brukar alltid säga att det är filmen som höjer skådespelaren, inte tvärtom. Det finns väldigt få fall där det är tvärtom. En skådespelare värd guld i kombination med en bra film blir ett mästerverk. Då är American Psycho ett mästerverk. Allt ifrån Batemans oförutsägbara attacker till hans komiska monologer.

Jag ville verkligen ge den här filmen femma. Men tyvärr började den på topp och blev sämre och sämre ju längre in på handlingen man kom. Slutet var inte så genomtänkt och det kan jag inte blunda för. Men behöver jag ändå påpeka att det här är en av mina favoritfilmer som jag verkligen rekommenderar?



intressant fakta; regissören berättade att under den första duschscenen kom alla kvinnor som jobbade med inspelningen dit för att se Christian Bale duscha.

varning: inget man ser med mamma och pappa eller lillebror kalle som är 10 år gammal.

Kommentarer
Postat av: surrrau

haha.. sån jävla porrfilm.. finns en 2 också

2009-01-06 @ 19:55:36
Postat av: Anne

Och vad tyckte du om duschscenen? :P



Nää, men allvarligt. Var den så bra eller var det Mr. Bale som gjorde att du tyckte om den? ;D



(btw...gah! jag börjar få bloggabstinens :S)

2009-01-06 @ 20:03:41
URL: http://vintagechick.blogg.se/
Postat av: venus

! du förolämpar mig :P. jag skulle aldrig ge en film bra kritik bara för att jag privat är kär i skådespelaren..om du inte tror på mig kan du kolla recensionen för the machinist. christian bale har huvudrollen där också, men det hindrar den inte från att vara urusel:P

2009-01-06 @ 20:09:41
URL: http://planetenvenus.blogg.se/
Postat av: Anne

Haha XD



Jag menade dock inget illa. No offence, right? :)

2009-01-06 @ 22:20:57
URL: http://vintagechick.blogg.se/
Postat av: venus

none taken ;)

2009-01-07 @ 00:24:55
Postat av: Moa

Omg jag älskar denna filmen också, förutom urflippningen i slutet. Bara början är FANTASTISK, den tjusiga maten och så blodsroppar runt. Dock är jag alltid väldigt rädd i flera veckor efter varje gång jag sett filmen;)

Har du läst boken (haha nu tjatar jag om en bok igen). Den är.. hmm också fascinerade men på ett mycket mer äckligt och makabert sätt (den beskriver i detalj hur han torterar kvinnorna..)

2009-01-27 @ 13:54:04
URL: http://royalwithcheese.blogg.se/
Postat av: Cathrin

Tror det var brad pitt som hade första tjing på den här filmen! Fyfan om han hade fått den rollen! Nej bale gör ett utmärkt arbete! :D

2009-02-01 @ 12:58:48
URL: http://gemignamnet.blogg.se/

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0