vikten av att vara trevlig

Nu har jag äntligen köpt en plattång (studentpresent från pappa)! Det var i Hair & Face och allt var ju frid och fröjd förutom att jag blev glodd på som en cirkuselefant när jag kom till kassan. Jag förstod ju själv att mitt fågelbo till hår skulle dra åt sig en del uppmärksamhet, men som frisör borde man ju ha sett det mesta och kunna behärska sitt ansiktsuttryck bättre.

Sedan frågade en av biträdena mig om jag ägde ett värmeskydd. Jag fick hjärnstopp i några sekunder och kollade oförstående på henne, varpå jag  gjorde en gest med min hand som att jag sprayade och pekade på mitt fågelbo och sa "ja, en spray va?".

Ja, jag kände mig lite småblåst. Som att det bara gällde att ta vilken sprayburk som helst för att få en som innehåller ett värmeskydd. Ingen av biträdena gjorde heller någon hemlighet av vad de tänkte när de lyfte på sina välplockade ögonbryn och kollade på mig på samma sätt man ser på en efterbliven stackare.

"Nja", sa den ena då. "Det finns många sorter, men i sprayform är det vanligaste". Sedan så tackade jag för mig och lämnade butiken.

Rent allmänt så har jag aldrig förstått varför man är otrevlig eller försöker få folk att känna sig dumma. Jag är alltid supertrevlig mot alla jag möter. Det är jag av två anledningar:

1. Det finns ingen anledning alls att vara kylig eller otrevlig mot någon som inte gjort sig förtjänt av det.

2. Om jag höll på att falla ner i tunnelbanespåret och någon person jag träffade på för flera månader var den enda som kunde ta tag i min arm och dra i mig innan jag föll i, då är sannolikheten mycket större att hon/han hjälper mig om jag har varit trevlig mot henne/honom i det förflutna, till skillnad mot om jag varit en bitch mot personen.

Så förstår ni? Det är en självklarighet att vara trevlig mot människor, men jag är det också för att öka mina chanser till överlevnad om katastrofen skulle vara framme.



Kommentarer
Postat av: Aisha in virginia, usa

haha soooo synd juuuuuuu fogelbo so javla dolig ditt hor e aldrig afro va leker du for heehhe

2010-06-15 @ 06:48:37
Postat av: Anonym

Är thorildsplan ett bra gymnasium? Är det svårt eller enkelt? Och hur ser det ut där?

2010-06-15 @ 11:39:04
Postat av: venus

till anonym: jag var väldigt nöjd med thorildsplan! det beror på vad du läser, men jag läste sam inriktning journalistik & kommunikation och då var det inte direkt svårt, men vi hade massor att göra hela tiden; prov, uppsatser etc..speciellt under det sista året.



jag har iaf gått på fyra olika gymnasieskolor och thorildsplan var den jag tyckte bäst om. jag tror de flesta elever på thg trivs, eftersom det går så många människor där att klickar man inte med några så är det bara att skaffa vänner på annat håll. hoppas du också trivs!

2010-06-15 @ 12:58:32
Postat av: venus

till aisha:



aisha in virginia? omg..

2010-06-15 @ 13:17:43
Postat av: J U L I A

Jag är trevlig mot alla jag möter! Förstår inte vad folk tänker när de beter sig otrevligt. Man kan faktiskt sabba någons dag.

2010-06-15 @ 13:35:14
URL: http://hagerblom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack för svaret Venus!!:)

2010-06-16 @ 12:36:09
Postat av: Aisha

Hahah ville irriyera dig o dt funka

2010-06-16 @ 20:25:38

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0