brokeback mountain




Några år och en massa positiv kritik senare fick jag äntligen se den s.k. "storslagna" och otroligt omtalade filmen om kärleken mellan två homosexuella män.

Och just där slutar spänningen, för det blir inte mer än så. Brokeback Mountain har blivit känd av helt fel anledningar. 1. Två hårdkokta sjärtgossar som blir kära i varandra. 2. Detta sker under 1960-talet i en primitiv by där fel gest vid fel tillfälle slutar med döden, som Ennis själv förklarar för en kärlekskrank Jack.

Så vitt jag vet finns det inga särskilt kända filmer om homosexuella män under 60-talet, och på något sätt känns det som att just det är den "egentliga" anledningen till den här filmens storhet. Helt enkelt för att någon ens vågade göra en film om ett så tabubelagt ämne, speciellt i efterblivna USA.

Tyvärr så är filmen helt död vad gäller djup och förståelse för karaktärerna och deras tankesätt. Manuset är lika tunt som luft, ungefär som att regissören förväntade sig att det bara gällde att kasta in några tårfyllda repliker och lite juck här och där och så skulle resten sköta sig själv. Och han hade ju rätt. 3 Oscars och 5 nomineringar lyckades den här mediokra filmen lura sig till. Varför? Är det bara jag som ser en helt alldaglig (tråkig) kärlekshistoria, vars enda "twist" är att det råkar handla om män?

Visst, skådespelarinsatserna var väl inget att klaga på. Å andra sidan tycker jag att den som leverar mest är Michelle Williams, som gör det med en helt fantastisk inlevelse. För min del kunde i alla fall Ennis och Jack ha blivit uppätna av får i slutet, så lite brydde jag mig om dem.




Kommentarer
Postat av: HALEY

Jag gillar filmen, tycker den har någon form av charm, men den skulle kunnat bli SÅ mycket bättre om de bara läst igenom manus och repliker och sånt och tagit det på allvar. Det känns så hophafsat, och det går alldeles för snabbt. Sure, det är svårt att trycka in tjugo år i en enda film men ändå, de kunde väl valt lite kortare tid då. Fåren är fan de roligaste karaktärerna. But, well, yeah, jag gillar filmen trots att den suger. The logiska tänkande of Haley.

2009-09-06 @ 15:06:26
URL: http://flumguarantee.blogg.se/

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0