babel



Babel är en film jag har velat se rätt länge. Handlingen var det som lockade mest - en pojke skjuter en amerikansk turist, och på så sätt binds olika liv om runt om i världen. Kronologin i filmen var sisådär, och budskapet når inte ända fram. Titeln syftar på Babels torn i Första Mosebok, som handlade om att gud straffade människans försök till fåfänga genom oförstående. Människans oförmögenhet att kommunicera, och det är det som är filmens röda tråd.

Brad Pitt har växt i mina ögon då jag insett att han inte bara är en snygg skådespelare - han är en BRA skådespelare. Jag imponerades dock mest av Rinko Kikuchi som spelade den dövstumma Cheiko som var på jakt efter kärlek och tar till lite väl bisarra, desperata metoder.

Även de marockanska pojkarna sätter sina spår, och man finner sig själv känna någon sorts hatkärlek mot dem för sitt dumma agerande, samtidigt som man vänder sig bort när straffet blir för hårt (?).

Trots att Babel är en otroligt bra film med intressant berättarteknik (om än inte ny), så var det något med den som inte lämnade mig helt övertygad. Vissa sammankopplingar var lite röriga, men å andra sidan kan det ha varit själva poängen. Eftersom alla historier inte knyts ihop i slutet så kan man väl säga att det var realistiskt gjort, även om det inte rättfärdigar det.

Babel är hur som helst en film jag rekommenderar.


Kommentarer
Postat av: khadra

babel är en underbar film, sådär tillräckligt mörk och realistisk så att även jag kan gilla det - brukar annars bara kolla på komedier :P

2008-09-21 @ 12:33:54
URL: http://khadra.blogg.se/
Postat av: surrrau

jag vill seeeeee! ;O

2008-09-21 @ 13:40:05

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0