twilight - sätter flickors hjärtan i brand




Jaha, då har man alltså sett den omtalade filmen. Den jag har väntat på sen i augusti. Filmen jag hade sjukt låga förväntningar på. Jag är hemma hos en kompis nu men jag kände att recensionen inte kunde vänta. Jag ska försöka vara så objektiv som möjligt.

Jag erkänner; den didn't really swept me off my feet, men jag kände mig åtminstone inte spyfärdig eller beredd att döda någon. Årets film (enligt Kenza, och nu vet jag att hon inte ser på så mycket film, den var bra, men absolut inte årets film) visade sig vara en helt okej, töntig film med en övernaturlig vampyr och dräpare som ska föreställa läskiga men som istället bjöd på ett längre liv i form av många skratt. Den var alltså ingen jättehit.

Jag säger såhär; hade inte jag läst boken hade jag förmodligen skrikit om att få mina 95 kronor tillbaka. Vi som har läst den vet att det finns mycket bakom de töntiga repliker Pattinson tvingades säga, som bara framstod som löjliga i filmen. Och när självaste författaren var med i ett hörn under några få sekunder tappade jag nästan kontrollen. Hur jävla mediakåt får man egentligen vara?

Jag blev även förbannad över alla onödiga småfel som kunde ha reducerats ifall regissören hade gjort det allra viktigaste - läst boken. Hon skulle då ha vetat att Edward är en gentleman och aldrig skulle kasta sig över Bella i sängen medan hon har halvnaken (speciellt inte efter deras första kyss). Dessa obetydliga detaljer var nog väldigt avgörande för helhetsintrycket.

Man förstår hur stor filmen är när en massa fjortisar skrek sig hesa när skönheten personifierad gjorde entré i filmen och i en massa småflickors hjärtan.

Innan recensionen blir alltför lång vill jag säga att filmen förmodligen inte kommer att gå hem hos killar och vuxna (vilket utesluter en massa människor). Fjortisar är dock eld och lågor och eftersom det är de man drar in pengarna på så funkar nog konceptet ändå. Det enda jag störde mig riktigt jävla mycket på var att alla var femtiofem gånger snyggare än självaste huvudkaraktären; Edward Cullen, som ska föreställa världens vackraste varelse.

Jaja, jag är inte ytlig, sånt får man tänka på speciellt efter att hans skönhet nämns 24/7, författaren ville verkligen poängtera hur onaturligt vacker han var, sen väljer de en skådespelare som är helt mongo. Trots det klarade Pattinson rollen rätt hyfsat, vilket han ska cred för.

Det sämsta är väl att jag inte alls trodde på deras kärlek i filmen. Det vr två-tre meningar, sen plötsligt älskade de varanda. Som en dålig parodi. Boken är paradiset jämfört med filmen. Den innehöll många bra scener men i det hela så skulle jag inte känna mig bekväm med att säga att den är värd pengarna. Har man läst boken så är man nog så pass förblindad av kärlek till huvudrollsinnehavaren (jag är inte inkluderad) att man rentav skulle tycka det här var en riktigt bra film. Mitt tips: gå inte och se den med höga förväntningar. Tänk dig en romantisk komedi. Snäppet sämre, men ungefär så.





Jag ändrade betyget. Förlåt. Jag satt och tänkte på om den verkligen var bättre än medel. Jag kom fram till att den var för slarvig. Absolut inte skådespelarnas fel, utan fel jobb till fel regissör, det som alltid förstör ett bra koncept. Tyvärr kommer det ändå inte hindra denna medelmåttiga film från att dra in omåttligt med pengar.

Kommentarer
Postat av: Yas

Bara en trea? Haha och Soraia tyckte den var skitbra, vet inte om jag ska se den eller inte =/..



Venuuuus kan du snälla hjälpa mig med en grej? Hur ändrar jag färg på kommentarerna, har försökt med allt :(

2008-11-21 @ 23:37:48
Postat av: Cicci

Jag tyckte filmen var okej, den gick liksom att se. Men just det att det var så många detaljer som inte stämde gjorde mig lite arg och störde mig riktigt ordentligt :(

Nej, jag föredrar helt klart boken, ingen snack om saken!

2008-11-21 @ 23:42:26
URL: http://theunsaidthings.blogg.se/
Postat av: venus

se den yas :) vissa saker var jättebra, andra var mindre bra. men det är ett måste att se om man har läst boken:P

2008-11-21 @ 23:55:14
Postat av: Cicci

Jo det har du så rätt i, Edward skulle aldrig göra något sånt.

Sånt jag störde mig mest på var både små och stora saker, men som exempel att Bella letade upp en bokaffär själv i Port Angeles och gick dit och köpte den där boken. I boken gör hon aldrig det, och hon kollar inte upp vart det finns en bokaffär heller, utan hon frågar Jessica och Angela. Eller som när Bella träffade Jacob för första gången igen så var ju det i La Push, inte hemma hos henne som det var i filmen :P

2008-11-22 @ 00:12:17
URL: http://theunsaidthings.blogg.se/
Postat av: Yas

HAHAH orka hata =P



Venus kan du hjälpa mig med kommentars grejen SNÄLLA? Jag får panic

2008-11-22 @ 00:12:59
URL: http://queenwhy.blogg.se/
Postat av: Jossan

Hm, jag har inte läst boken men hade tänkt se den! Hur jag ska göra nu är ett mysterium! Haha!

Kram!

2008-11-22 @ 11:31:44
URL: http://imhiding.blogg.se/
Postat av: Anne

Svar: Vadå mongo? Jag antar att du menar den sista bilden :P

2008-11-22 @ 14:40:38
URL: http://vintagechick.blogg.se/
Postat av: soraia

håller med om att de flesta var 55 ggr snyggare än edward.

men han var lätt en jävligt vacker varelse. tänker sjukt mycket på den fortfaranade.

men somsagt är ju jag en sucker för en bra historia

2008-11-22 @ 15:05:56
URL: http://soraiaforpresident.blogg.se/
Postat av: Sara

Filmen var bra och edward var jätte fin! Men regisören tog inte med alla scener eftersom då blir filmen längre och långtråkig. Men du fattar ju ändå hur de tänker eftersom du har läst boken. Filmen var skit bra jag rekommenderar den.

2008-11-23 @ 00:30:42
Postat av: venus

nej nej det var inte alla scener jag ville se - utan BÄTTRE scener. jo jag fattade ju, men de som inte har läst boken då? inte kan man utesluta dem ju.

2008-11-23 @ 01:10:02
URL: http://planetenvenus.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Du ar valdigt bra pa att skriva recensioner maste jag saga. Aven om jag inte riktigt haller med dig om allt hehe. Jag alskade filmen haha. Ar du medlem pa filmtipset.se forresten?

2008-11-30 @ 21:48:54
URL: http://theworldsgreatest.blogg.se/

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0