the bourne ultimatum - tredje gången gillt



Det är inte utan anledning denna film bar med sig tre Oscar hem. Bourne ultimatum är sjukt bra, vare sig du gillar action eller inte. Även om Jason Bourne faller i den vanliga kategorin omöjlig-att-besegra-hjälte, så levererar filmen en förstklassig underhållning i form av biljakter, slagsmål man aldrig förstår sig på (hur kan de avvärja slagen så enkelt?) och massa annat jag inte orkar rada upp.

Närbilder på Jason Bourne och den skakiga kameran ger en verklighetskänsla, även om denna rulle är så långt från verkligheten man kan komma. Visserligen är konspirationsmötena befogade, men hallå, ingen klarar av hur många slag som helst. Fascinerande är det även hur enkelt det är att bevaka en individ, efter ett par tryckningar på tangentbordet spårar man mobiltelefonen och avlyssnar samtal mitt i rusningstrafik.

Matt Damon som spelar vår kära lönnmördare, blir bara snyggare ju äldre han blir. Och även bättre. Jag kan inte se någon annan spela Bourne skickligare än han.
Avsaknaden av sexscener ger också filmen en intressant touch, men i slutet så är det spänningen som räknas.

När jag sätter betyg så tänker jag på antal fel filmen har. Det allra viktigaste är att den är trovärdig. Inte på så sätt att filmen inte får handla om aliens, men att du tror på det när du ser det. Att du blir övertygad om att dessa aliens livsfarliga, eller att Jason Bourne är en mördarmaskin. Skulle till exempel aliens bjuda dig på muffins så försvinner ju all trovärdighet. Det näst viktigaste är att jag känner mig trygg med mitt beslut. Om inte jag känner att jag med gott samvete kan stå för att jag ger filmen högsta betyg, så får den det helt enkelt inte. När dessa två krav är ur världen så återstår inget annat än att ge den betyget den förtjänar.

Bourne Ultimatum uppfyller alla mina krav, och är en av år 2007s bästa (om inte den allra!) filmer.



Intressant fakta: I Waterloo Station, där vissa av scenerna utspelar sig, så kan man se människor titta på och peka mot kameran, eftersom filmteamet inte kunde stänga ner stationen och ersätta med statister.



Kommentarer
Postat av: surrrau

hahah venus du börjar skyller på att jag gillar äldre "gamlingar".. haha kolla på dig själv! ;)



"ju äldre han blir"



HAHA SUUUUUUG!

2008-11-14 @ 15:01:18
Postat av: Soraia

ojojojoj! den fick 5/5 V plus en stjärna!

måste fan vara skitbra då :)

2008-11-14 @ 15:45:09
URL: http://soraiaforpresident.blogg.se/
Postat av: venus

sara: det är en skillnad på sextioåriga gubbar som du tänder på och en 35årig man!:P

2008-11-14 @ 19:00:57
URL: http://planetenvenus.blogg.se/
Postat av: soraia

hahaha dina rescentioner är FETT viktiga! :)

förresten; hur gör du för att din kommentar blir i bold format, allså fet?



ja kanske dt! de tillhör fan i samma kategori av hunk-het iaf

2008-11-14 @ 21:26:51
URL: http://soraiaforpresident.blogg.se/
Postat av: milkshake

trodde du och jag skulle se filmen tillsammans?. duvet när vi sa att vi skulle se den efter att ha sett 2:an... Dessutom så ville jag hyra den en gång du ba "neeej, vi ser den tillsammmans"

2008-11-14 @ 22:06:20
URL: http://themilkshake.blogg.se/
Postat av: yasminn=]

i saw this movie with layla..it was actually really good..and i understood the story pretty well considering i never saw any of the previous movies..lol

yea i was kinda behind but i understood the story pretty well

2008-11-15 @ 04:28:26

!

Är du en anonym fegis, eller? Skriv namn.
Bli ihågkommen!

Din email: (Ingen behöver få veta ;)

Skriv bloggadress om du har!

Lätta ditt hjärta.

Trackback
RSS 2.0